Fikir bila perlu

Fikir bila perlu

Bismillah hirRahmanir Rahim
Ada yang bertanya saya bagaimana untuk fikir bila perlu? Bukan senang untuk menahan fikiran. Ya benar sekali. Kita tidak mampu menahan untuk berfikir kerana kita lahaulawala quwwata illa billah. Tetapi kita kena tahu cara yang praktikal.

Menahan daripada memikirkan sesuatu yang sedang difikikan akan menambahkan lagi stress. Kita sebenarnya MENAMBAHKAN lagi fikiran kita ketika kita cuba menahan untuk tidak berfikir.

Ini adalah fitrah otak kita. Kerana itu saya tidak suka ketika orang kata JANGAN FIKIRKAN kemudian tidak beri saranan cara untuk “jangan fikirkan” itu. Seperti yang saya sering ulang, praktikalnya adalah komunikasi dengan Allah apa yang sedang difikirkan itu.

Komunikasi dengan Allah ini bukannya memohon. Bukannya meminta. Tidak sama sekali. Komunikasi dengan Allah adalah lebih kepada bercerita. Berkongsi dengan Allah apa yang sedang difikirkan. Bukan berkongsi di whatsapp dan FB yang diutamakan.

Contoh ketika saya berfikir banyak kerja, saya akan ceritakan pada Allah.

“Ya Allah aku nak buat kerja ni dulu lah ya Allah. Lepas ni baru aku nak buat kerja yang sekian…sekian…”

Sedang buat kerja:

“eh ni macam mana pula ni ye ya Allah. Ooo ok-ok dah faham dah ya Allah. Terima kasih ya Allah.” dan seterusnya.

Semakin terus bercerita, semakin akrab kita dengan Allah. Dan kita sangat asyik berada dalam saat ini disamping menyedari Allah setiap saat ini. DISAMPING ITU perlu ingat, AWAL AGAMA ITU MENGENAL ALLAH.

Kenallah Allah dengan betul agar jangan tersalah. Nanti kita berkomunikasi dengan entah siapa. Nauzubillah.

Selamat berkomunikasi.

Fuad Latip
www.fuadlatip.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *