AMALAN KIRIM SALAM KEPADA NABI SAW

AMALAN KIRIM SALAM KEPADA NABI SAW

🔴Soalan: Salam. Ana nak tanya. Tentang amalan menyampaikan salam org lain apabila menziarahi maqam baginda saw? Adakah ia dibolehkan? Atau sunnah yg diharuskan?

✍️Jawapan:
Asas kepada perbuatan mengirimkan salam melalui seseorang kepada orang lain itu tsabit dalam hadis Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Imam at-Tirmidzi rahmahullah :

عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” لَقِيتُ إِبْرَاهِيمَ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي ، فَقَالَ : يَا مُحَمَّدُ ، أَقْرِئْ أُمَّتَكَ مِنِّي السَّلامَ .

Daripada Ibni Mas’uud Radhiyallahu ‘Anhu berkata : Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda ; ” Aku telah menemui Ibrahim ‘alaihissalam pada malam aku disra’kan, lalu Baginda berkata ; ” wahai Muhammad! Sampaikan salam dari ku buat umatmu” ( HR at-Tirmidzi : 3409 )

Setiap kali mendapat tahu ada seseorang yang akan ke tanah suci, ada dari kalangan kaum Muslimin yang berkirim salam kepada Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wassalam. Ia adalah perbuatan yang dibolehkan, Imam an-Nawawi rahimahullah dalam kitab al-Idhah fi manaasikil hajj wal umrah pada halaman 453 menyatakan:

“Kemudian, jika seseorang berpesan kepadanya (yakni berpesan kepada si penziarah) untuk menyampaikan salam kepada Junjungan Rasulullah SAW, maka disampaikannya dengan mengucapkan: “as-Salamu ‘Alaika, Ya RasulAllah min fulanibni fulan” (Salam kesejahteraan atasmu wahai Utusan Allah daripada si fulan anak si fulan ) atau “Fulanubnu fulan yusallim ‘alaika, ya RasulAllah” (Si fulan anak si fulan mengucap salam kepadamu, wahai Utusan Allah) atau dengan ucapan lain yang seumpamanya.”

Perbuatan mengirimkan salam ini juga pernah dilakukan oleh salafuna as-Soleh.

Qadhi Iyadh rahimahullah dalam kitabnya asy-Syifaa bi ta’riifi huquuqil Musthafa pada juzuk ke-2 halaman 85 menyatakan:-

“Daripada Yazid bin Abi Said al-Mahriy berkata: “Aku telah datang mengadap Khalifah ‘Umar bin Abdul Aziz, ketika hendak pulang, beliau berkata kepadaku: “Aku mempunyai satu hajat daripadamu, apabila engkau datang ke Madinah dan menziarahi kubur Nabi Sallallahu ‘alaihi wassalam, maka sampaikanlah kepada baginda salam daripadaku.”

Dalam riwayat yang lain dinyatakan bahawa Khalifah Umar bin ‘Abdul ‘Aziz mengutus salamnya kepada Nabi SAW melalui surat yang beliau hantar dari Syam.”

(Seorang ulama yang warak , alim dan adil seperti ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz juga mengamalkan kiriman salam, ini menunjukkan ia bukanlah satu perkara bidaah yang tercela-pen.)

Para ulama juga menyatakan perbuatan berkirim salam kepada baginda Sallallahu ‘alaihi wassalam itu juga disusuli dengan doa agar beroleh syafaat baginda.

Maulana Zakaria al-Kandahlawi rahimahullah dalam karya beliau yang diterjemahkan dengan jodol Fadhilat Haji pada halaman 204 – 205 menyebut:-

” ……., mungkin seorang lain yang telah menyuruh kamu untuk menyampaikan salamnya kepada Rasulullah SAW. Dengan demikian sampaikan salam secara demikian: (Salam ke atasmu ya Rasulullah, daripada orang ini bin orang ini yang memohon syafaatmu dengan Allah bagi pihaknya) Jika ini menjadi satu kesukaran untuk diucapkan di dalam bahasa Arab, maka lakukanlah di dalam bahasa Urdu atau di dalam bahasamu sendiri. ”

Peringatan :

Kita dianjurkan memperbanyakkan ucapan selawat dan salam ke atas baginda Sallallahu ‘alaihi wassalam. Sesungguhnya setiap ucapan itu akan disampaikan kepada baginda oleh para malaikat Allah sebagaimana hadis :

إِنَّ لِلَّهِ مَلائِكَةً سَيَّاحِينِ فِي الأَرْضِ ، يُبَلِّغُونِي عَنْ أُمَّتِي السَّلامَ

Sesungguhnya Allah mempunyai para malaikat yang ditugaskan berjalan ke serata pelusuk bumi untuk menyampaikan kepadaku salam umatku.” ( HR. Ahmad : 1/144, Al-Nasaa’i : 1282 )

Kesimpulan:

Tidak salah berkirim salam kepada baginda Sallallahu ‘alaihi wassalam dan ia adalah perbuatan para solihin dan hukumnya adalah harus.

Dan tidak salah juga bagi mereka yang tidak mengamalkan berkirim salam ini kerana setiap yang dihukumkan harus itu boleh ditinggalkan. Bahkan dengan keyakinan yang penuh bahawa selawat dan salam kita sendiri pun sampai kepada baginda Sallallahu ‘alaihi wassalam sebagaimana dalam hadis di atas.

Yang salah ialah sikap tidak terbuka dalam menanggapi amalan orang lain tanpa merujuk dulu pandangan ulama yang muktabar dan membuat rujukan sumber ilmu yang sebenar.

Ilmu Allah amat luas. Apakah hanya dengan merujuk beberapa kitab hadis kita boleh membuat tafsiran hukum sendiri dan mengenepikan pandangan dan amalan para solehin yang jelas keberkatan hidup dan ilmu mereka.

Semoga Allah memberi taufik dan hidayah buat kita semua.

Ustaz Mohd Hazri al-Bindany
Penjelasan Bidaah
klik👉🏼 @mso_bidaah
#notatasawwuf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *